onsdag, augusti 03, 2005

Brudar i skuggan av allt

"Jag ser inga gränser."

Det är chefredaktören Zanyar Adamis ord från en intervju i dagens DN om tidningen Gringo. Det ska inte stickas under stolen att dessa 80-talisters driftighet imponerad mäkta mycket på mig. Men det väcker samtidigt en annan mindre behaglig känsla i mig.

Jag har länge träffat många framgångsrika 80-talister som genom slit och fast mål i sikte blivit allt ifrån riksdagsledamöter, VD:ar och journalister. Och jag ändå blir förbannad och frustrerad på denna situation.

Varför?

Därför att 99 procent av dessa framgångsrika 80-talister är killar.


"Jag var 22 år och skulle erövra världen."


Adami fångar i en mening den drivkraft som vurmas och välkomnas av etablissemanget då killar tar sina karriärsinitativ, när de vill följa sina drömmar.

"Vi ska bli ett stort imperium."


Här snackar vi om att tänka stort. Adami är killen som vet vad han vill ha och låter ingenting hindra honom från att ta det.

Jag påstår absolut inte att missunnar någon sin hårt förtjänta karriär, tvärtom; det jag vill är att se lika mycket tjejer som tar för sig och följer sina drömmar. Jag vill höra en brud bli intervjuad som chefredaktör för en tidning och säga "jag ville erövra världen!".

Och av någon anledning består trots allt redaktionsledningen på sådan politiskt korrekt tidning som Gringo av 100 procent män. Invanda tänkesätt och strukturerna måste här uppmärksammas. Tjejer måste peppas mer att ta för sig, att tycka att de är läckerbitar som kan ta över världen med sina fantastiska idéer om hur vi kan göra världen till ett bättre ställe. Jag vill inte se fler 80-talisttjejer stå i skuggan av kaxiga 80-talistkillar.

Författaren Bell Hooks lyckades fånga problemformuleringen i en mening i sin bok Allt om kärlek:
Det sårade barnet i många kvinnor är en flicka som från tidig barndom fick lära sig att hon måste bli någon annan än den hon är, och förneka sina verkliga känslor för att attrahera och behaga andra.

Det var nog inte riktigt förrän i somras då jag bestämde mig för att vilja kandidera till riksdagen som jag förstod denna problematik på djupet. Jag satt hemma och kände mig utpumpad efter fyra års tunga prövningar. Jag kände inte riktigt för att slänga mig in i samma situation igen, under fyra år. Men efter att ha lutat mig tillbaka sett på min omvärld och insett att här lever alla framgångsrika killar sina drömmar, och jag väntar på, någonting. Det gjorde mig förbannad. Jag kände mig som en typisk brud där man inte tar för sig utan nöjer sig med det som landar i knäet.

Så alla brudar med drömmar: Ta för er för h***e!

Vänta inte på ett godkännande från någon kille att era drömmar funkar. Nöj er inte med det som erbjuds när ni vet att ni förtjänar mer. Nå stjärnorna!

26 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tänkte också på mansdominansen i Gringo när jag läste DN i morse, och tycker precis som du att tjejer ska peppas att ta för sig.

Frågan är dock om det kommer att förändra situationen. Det ligger ju nära till hands att tänka sig, nämligen, att unga män är extremt tävlingsinriktade, vinstsökande och dumdristiga därför att de formats så av evolutionen. Och den kan ju vara svår att rå på.

Men, som sagt, jag ställer mer än gärna upp på själva peppet.

Kul att du ska kandidera, förresten! Du kommer att bli ett salt i en annars förutsägbart smakbefriad opposition.

/pg

03 augusti, 2005 16:00  
Anonymous Anonym said...

Zaida skriver:
"Tjejer måste peppas mer"
vilket betyder:
"Tjejer måste daddas mer"

Kvinnor kan, heter det. Men tydligen kan dom bara om dom får jävligt mycket hjälp först.

03 augusti, 2005 16:07  
Blogger Anna said...

vi är nog några stycken 80talisttjejer som jobbar inför mål och drömmar vi med, och herr anonymous: jag har inte fått hjälp för att komma dit jag är idag! det har jag gjort helt själv, genom hårt slit och målmedvetenhet. och till dig med zaida, att titta lite mer utanför stockholm så kan jag säga att vi finns, vi tjejer med skinn på näsan vi med. du är ju en av domdu med. skillnaden är att jag är född på 80talet och du inte. men vi jobbar båda med vad vi vill, och får ta en hel del skit för det.

03 augusti, 2005 16:41  
Blogger Fredag said...

Är inte Zaida 80:a?

03 augusti, 2005 21:12  
Blogger Anna said...

jag kan ha fel, men jag trodde hon var 79a och isåfall, my mistake, men hon hamnar ändå i samma kategori som mig....ung tjej som vet vad hon vill och inte bangar trots skit...

03 augusti, 2005 21:23  
Anonymous Anonym said...

Hallå?
Snacka om inte se bjälken i sitt eget öga - först hyllar Zaida författaren Bell Hooks problemformulering om "Det sårade barnet i många kvinnor är en flicka som från tidig barndom fick lära sig att hon måste bli någon annan än den hon är, och förneka sina verkliga känslor för att attrahera och behaga andra"

I nästa sekund skriver Zaida:
"Ta för er för h***e!
Vänta inte på ett godkännande från någon kille att era drömmar funkar. Nöj er inte med det som erbjuds"

Så för att attrahera och behaga Zaida så ska kvinnorna göra på ett visst sätt!
Man ska vara kaxig och ta för sig, inte nöja sig med det som landar i knäet. Annars vankas det svordomar och uppbragt fördömande.

Snacka om att sätta press på kvinnor.

Här ska kvinnor lyda Zaida! "Jag vill höra en brud bli intervjuad som chefredaktör för en tidning och säga "jag ville erövra världen!".

Jag jag jag. Vill vill vill.

Fattar du inte att detta är DIN fantasi?
Man behöver inte vara puckad, förtyckt eller misslyckad bara för att man inte förljer den.

Det har aldrig fallit dig in, Zaida, att folk faktiskt kan tänka själva?
Du vet, kvinnor kan. Kvinnor kan ta sina egna val, och ansvara för dem.
Utan att hetspeppas ("Nå stjärnorna!") av skränfeminister.

03 augusti, 2005 22:21  
Blogger Zaida said...

Det finns ingen paradox i att se ett strukturellt problem där tjejer konstant behandlas på ett annat sätt än killar. Där tjejer uppfostras till att foga sig till andras viljor snarare än att gå ut och bestiga berg och bygga affärsimperier. Att se den problematiken och sedan uppmana tjejer att skita i den normen ser jag som ytterst konsekvent.

Och till Anna:

Jag är 80-talist jag med (född 1980). Och skulle aldrig påstå att det inte finns tjejer som har skinn på näsan. Men som jag skrev, i den här världen ser jag en absolut majoritet killar som tar för sig. Ergo, det finns tjejer som också gör de, men de är alldeles för få och alldeles för underrepresenterade.

04 augusti, 2005 00:45  
Anonymous Anonym said...

Jaha, här tycker du då liksom att du har problemformuleringsföreträdet.
Du bestämmer att
a) verkligheten ser ut på ett visst vis ("tjejer uppfostras till att foga sig ")
samt att detta
b) är ett problem ("Ta för er för h***e!")

Men fortfarande är detta bara DIN version av verkligheten.

Hur kan du objektivt påstå att bara tjejer uppfostras till att foga sig?
Är det inte snarare så att kravet på att foga sig är något som hör till barndomen och uppväxten OBEROENDE AV om barnet är pojke eller flicka?

Bran och unga får lära sig att de inte alltid kan få sin vilja igenom. Big deal.

Det blir inte mer sant att det är extra synd om flickorna för att MÅNGA feminister säger det. Snarare är det typiskt att just feminister säger det.

Feminister förenas ju av uppfattningen att de är OFFER för något, att de för att de är kvinnor orättmätigt berövats något obestämbart, att detta något, vad det än är, måste "tas tillbaka", "återerövras".

Helst ska staten (=pappa) stå för rättviseskipningen. Och den ska vara på millimetern, som i dagis när det vankades glass.
Gud nåde om nån fick mer än nån annan. Gråt och skrik och röda ansikten.

Feministerna går nämligen omkring och föreställer sig att man vill dem illa, att det finns "glastak", oförklarliga "löneskillnader" samt "strukturer" som hindrar dem.

På samma sätt finns det folk som tror att grannarna bestrålar dem genom taket, att chefen på jobbet hatar dem och att kommunisterna smyger i buskarna.
Den ena gruppen bär foliehatt, den andra belönas med genusprofessorer.

Hur friskt är det?

Det är så bisarra verklighetsuppfattningar som ligger till grunden för detta paranoida tänkande att man skulle kunna skratta åt det - om paranoian inte var så utbredd.

Då och då ställer sig någon av dem, lisom Zaida nu, på en nonexistent barrikad och uppmanar andra kvinnor att vara mer missnöjda och tror sig därmed ha gjort sina medmänniskor en tjänst.

Snarast har hon väl då ökat ohälsan i samhället - ytterligare ett krav kvinnor känner att de måste uppfylla för att räknas som "riktiga kvinnor" av den kulturella eliten.

Så onödigt.

04 augusti, 2005 02:06  
Anonymous Anonym said...

I alla svenska medier dominerar svenska män, och har så gjort så länge medier har funnits i det här landet. Aldrig eller sällan hör jag någon fråga dessa svenska män vad de ska göra för kvinnorna. Däremot slår det mig, att så fort en eller flera invandrarkillar lyckas skapa sig ett namn i detta samhälle, dyker det ofta upp ett dussin personer som grämer sig över att det inte var en tjej som lyckades, eller som ställer frågan: "Vad ska ni göra för jämställdheten då?". Är det inte märkligt att invandrarkillar granskas så extremt hårt på just denna punkt, medan svenska killar dominerar samhällets alla maktpositioner? Det är som att vissa människor betraktar invandrarkillen som den ultimata samhällsfienden, och reagerar reflexmässigt varje någon av dessa lyckas - vilket är JÄVLIGT svårt i det här samhället.
Dessutom har du fel angående Gringo, jag vet minst 5 tjejer som har jobbat eller praktiserat för denna redaktion. Fia Lien och Meryem Can var med redan från början.

Dessutom, du själv som är 80-talist och kvinna. Lyckad som få, ojojoj. Vad gör du, Zaida, för alla invandrarkillar som stängs ute ur samhället? Jag ser dessa människor varje dag - de får aldrig chansen att bygga ett imperium. Många blir så upprörda när de försöker...

05 augusti, 2005 23:40  
Blogger Zaida said...

Det anonym tar upp är precis vad jag svarar på i mitt inlägg. Jag applåderar driftiga 80-talister. Oavsett om de är killar eller tjejer.

Men det jag ser, och som anonym inte alls problematiserar eller berör, är att i ledningen av dessa "imperier" som 80-talister lyckas bygga så består de patriarkala könsmaktstrukturerna. Och detta är fullkomligt oacceptabelt.

Att Meryem Can och Fia Lien var med från början säger inte så mycket. Det jag vill är att se dessa tjejer i ledningen, dvs i chefspositioner eller liknande. Detta finns inte idag på Gringo.

Så vad gör jag för invandrarkillar som stängs ute ur samhället?

För mig är det en prioritet att arbeta mot diskriminering och för att kunna skapa det samhälle där vi alla har en chans att leva våra drömmar. Men idag är den invandrade kvinnan långt mer marginaliserad. Därför prioriterar jag henne i min kamp för rättvisa. Därmed inte sagt att jag på något sätt skulle osynliggöra den invandrade mannens problem i dagens samhälle.

Det låter som att anonym har en god insyn hur det är att vara blatte och kämpa sig fram i dagens samhälle. Och det enda jag vill säga är att kör hårt! Men glöm aldrig bort i kampen att kvinnans strävan efter samma möjligheter är dubbelt så svår och tung.

06 augusti, 2005 02:46  
Blogger crrly said...

Suck, vad jobbigt med alla anonyma (fega?) som har så många åsikter... Att inneha en egen blogg innebär nog förhoppningsvis att man framföra sina egna, högst personliga och subjektiva tolkningar av världen.


Skitbra inlägg, utom ordet "läckerbitar"... :)

07 augusti, 2005 10:05  
Blogger Zaida said...

Uttrycket "läckerbitar" var fullt medvetet skrivet. Tjejers kroppskänsla är idag på botten och det visar inte minst alla ätstörningsproblem som många har. Vi måste skita i kroppsidealen skapat av modehus och tjejtidningar och älska våra kroppar som de är. Med eller utan celluliter.

07 augusti, 2005 11:50  
Blogger crrly said...

Ja, jo, fattar, men hmm. Jag associerar lite åt fel håll men du kanske vill ge ordet en delvis annan betydelse och det är klart, sånt kan ju bara uppmuntras. Jag tyckte väl bara det var synd att ha med ett sånt ord över huvud taget i sammanhanget, fast det är klart, kroppen kan kanske aldrig "tänkas bort"...?

07 augusti, 2005 16:28  
Blogger Zaida said...

Ja, kroppsfixeringen i samhället är ju enormt. Men det jag menade var inte heller att man ska ge ytan mera betydelse.

En kroppskänsla är viktig för att man ska må bra mentalt. Går man runt och tror att man är ful hela dagen är risken stor att man kommer att må psykiskt dåligt.

Så för att öka självkänsla måste vi dumpa kroppsidealen. Det var min poäng.

07 augusti, 2005 23:35  
Anonymous K a s said...

Det går inte så bra för flickorna i kampen om de bästa på arbetsmarknaden, ty det finns ingen efterfrågan på målade läppar,nya skor var tredje timma, olika kläder varje dag, luktvatten eller solbränna, ej heller svansvikningar eller axelband som sticker fram. Allt det som så många lägger ner stor tid av sitt liv på är bara hämmande på den egna utvecklingen på arbetsmarknaden. Det enda det strävandet resulterar i är att man omedvetet fyller sin funktion som hona, och tyvärr är det i dag och hämmande på arbetsmarknaden. Att dansa orrdans för det egna könet ar bara ett av naturens narrspratt i evolutionen.

08 augusti, 2005 15:47  
Blogger Fredrik Lindholm said...

Ah-ah-aah! bell hooks skriver ut sitt namn med små begynnelsebokstäver. Detta för att inte framhäva sig som person, vilket får rakt motsatt effekt.

09 augusti, 2005 16:47  
Anonymous Anonym said...

Du skrev att 100% av alla som jobbar på "politiskt korrekta" Gringo är killar. Det stämmer ju inte, och nu när du vet sanningen slingrar du dig bara. Går inte att diskutera med en politiker.

Ditt parti bildar regering med sossarna och vänstern, och du anklagar Gringo för att vara politiskt korrekt. Skulle du vara inkorret då, eller? Vilket skämt.´

11 augusti, 2005 12:31  
Anonymous Anonym said...

Och en sak till... det är bara att starta en egen tidning som bevakar genusfrågor. Jag skulle vara den första att läsa och stödja den. Bisarrt nog är Zanyar Adami den enda som tagit denna idé på allvar. Jag antar att ni nöjer er med alla redan existerande medier som fokuserar på genus. De är ju ganska många, när man tänker efter...

Vore intressant att ta reda på hur många killar som jobbar på dessa "politiskt korrekta" medier.

11 augusti, 2005 12:37  
Blogger Zaida said...

Men hallå, läs vad jag skriver innan ni angriper. Det blir svårt att argumentera mot konstant felcitering.

Först av allt:

Nej, jag har inte påstått att 100% av de som jobbar på Gringo är killar. Däremot att de som jobbar I LEDNINGEN på Gringo är enbart killar. Nota bene.

Och för det andra:

Vill chefredaktören jobba med genus. Kör hårt. Sätt igång. Men jag tror inte på en massa snack förrän jag ser det förverkligas.

Låt mig ge ett exempel på hur man vinner respekt:

Efter att mp:s språkrör Peter Eriksson sommarpratat i P1 blev han intervjuad i Aftonbladet. Där fick han frågan om han var feminist. Istället för att svara att detta var självklart, så svarade han sanningsenligt att han inte kan påstå att han är feminist pga att han är borta hemifrån så mycket och lämnar så mycket av hemmaarbetet åt sin fru. Men han fortsätta att förklara att självklart delar de feministiska värderingarna.

Konsekvens och ärlighet är respektingivande. Inget jidder om att "jag är ju feminist!" för att sedan gå och anställa bara killar i ledningen på en av Sveriges mest politiskt korrekta tidningar.

Återkom när ni lever som ni lär.

12 augusti, 2005 21:03  
Anonymous Anonym said...

Vad innebär politiskt korrekt för dig, egentligen? Du verkar ta homofobi och kvinnoförtryck på allvar, men Gringo för dig är alltså politiskt korrekt?

Vad har du emot antirasismen?

Allting känns mycket förvirrat, måste jag säga. Att leva som man lär är nog en god idé after all.

Tack för en givande diskussion.

13 augusti, 2005 11:43  
Blogger Zaida said...

Det är ganska konstiga retoriska frågor jag får från anonym.

Som om den antirasistiska kampen inte skulle vara prioriterad för mig. Nä, för jag vet ju ingenting om hur det är att växa upp som invandrare med min svartskalle till pappa (OBS! sarkasm).

Det enda jag påpekar, säkert irriterande för gríngosarna, är att Gringo borde satsa mer på genustänk i sin organisering och i sin tidning.

Och varför?

Därför att Gringo är en av de tidningarna som trots allt är mest PK i landet. Varför PK? Jo därför att de arbetar mot segregering och rasism.

Jag förväntar mig stordåd från er.

Men det är tråkigt att ni verkar ta kritiken som destruktiv snarare än kreativ sådan.

13 augusti, 2005 13:32  
Blogger Carlos Rojas Beskow said...

Det här inlägget har tagits bort av bloggadministratören.

15 augusti, 2005 22:08  
Blogger Carlos Rojas Beskow said...

PK kan du förresten vara själv. Petlover ;)

15 augusti, 2005 22:09  
Blogger Carlos Rojas Beskow said...

Nej men i ärlighetens namn så tänker jag inte dra till med något försvar. Det är sent. Gäsp. Checka av oss om ett halvår och skriv igen. Under tiden kan du ägna dig åt att granska andra betydligt sämre men av feminister mer uppskattade PK-blaskors redaktioner. Om du skulle få tråkigt. Kram!

16 augusti, 2005 00:03  
Blogger Carlos Rojas Beskow said...

Sen vill jag bara säga att den som skrivit inlägg här inte verkar vara en Gringo utan mer ett fan. Ingen på Gringo-red skulle stångas sådär. Vi kramas.

16 augusti, 2005 00:04  
Blogger Carlos Rojas Beskow said...

Äh, när jag ändå är i farten kan jag lika gärna droppa lite exakt fakta för alla nyfikna:

När Gringo startade var vi tre killar och fyra tjejer.

Nu ser arbetsfördelningen ut såhär:

Chefredaktör, man
Produktionschef, man
Projektchef, kvinna
Annons- och samarbetschef, kvinna
Eventchef, Man
Redaktionssekr, Man
Bildchef, kvinna
Art director, man

Det är dom heltidsanställda. Utöver det är vår webbansvarige kvinna och vi har en kvinna i chefsposition som anställs i september och lite annat skoj på gång. Så klart du har rätt. Men med det här som underlag kanske det som sagt finns andra som behöver den där piskan lite bättre.

Kram igen!

16 augusti, 2005 00:13  

Skicka en kommentar

<< Home