måndag, juli 18, 2005

Porr, porr och mera porr

Okej, nu vill jag veta. Porr. Speciellt i filmformat. Denna besatthet med porrfilmer och vad de kan göra för det manliga könsorganet. För det är ju så. Nästintill all porrfilmsproduktion produceras av män, redigeras av män och sker på mäns villkor. Vad är all den här besattheten kring porrfilmer?

Och nu riktar jag mig speciellt till alla er heterosexuella killar och män. Vad är den fantastiska njutningen i att se en kvinna användas som en trasdocka under en föreställning som slutar i att otalet män sprutar ner henne.

Förnedringen. Objektifieringen. Det får er att nå klimax. Jag är inte direkt förvånad över att det funkar så. Jag hade säkert inte varit fläckfri feminist om jag fötts som man. Men detta porrfluktande och porrfascination är fanimej neandertalsaktigt.

Några veckor sedan kunde man läsa en krönika av Carlos Rojas Beskow i tidningen Metro där han förbarmar sig över porrindustrin. Men vad i porrindustrin förbarmar sig Rojas Beskow över? Inte är det kvinnornas situation. Jo, de nämner han i förbifarten som några som man egentligen borde respektera och således dumpa all radera sitt pornarkiv för. Men det är inte detta som får krönikören att tömma PC:ns pornmapp; det är att i slutändan leder porr till något ännu värre - våldtäkter mot små små barn.

Och detta är ju självklart avskyvärt.

Men frågan jag ställer mig är så klart - varför ska det krävas våldtäkter på barn för att män ska orka ta ställning mot porrindustrin?

En industri som objektifierar och idiotförklarar kvinnor till uppblåsbara barbaradockor som är här för att köpa lipgloss och klämma in sina rumpor i tajta jeans för män?

Jag tror det är senaste numret av ETC där de intervjuar gruppen Vanessa som skriver feministisk porr. Det är intressant att läsa. Men feministisk porr i sig är fortfarande en kapitalisering av kvinnans kropp.

Människans sexualitet är en mänsklig rättighet. Men man ska fan inte kunna åberopa sin sexualitet för att rättfärdiga en total förnedring av kvinnans rätt till lika värde, kvinnans mänskliga rättigheter.

Fortsätt vara neandertalare eller ta ställning mot porr. Låt frugan vara i centrum och inte er egen kuk.

24 Comments:

Blogger vinterbadaren said...

Hello Zaida! Längesedan--men nu kan jag baaaara inte hålla mig längre!!!

"det är att i slutändan leder porr till något ännu värre-våldtäkter på små barn".

Vet ej vad du åsyftar, men jag tänker genast på dina fd partikamrater Michael Leventis och Christer Öhgren.

Hejcon Bejcon

19 juli, 2005 02:39  
Blogger Zaida said...

Hej Göran!

Nej, det är inte min teori. Jag har själv inte läst om detta utan referar bara de undersökningar som Rojas Beskows krönika handlar om. Men den som är mer bevandrad i detta får gärna fylla i.

19 juli, 2005 08:55  
Anonymous Anonym said...

Hej Zaida,

Det är otroligt svepande anklagelser du gör. Du riktar dig till ALLA heterosexuella män. Och din kommentar om att det krävs våldtäkter på barn för män att ta ställning, den är rätt avskyvärd. Hela artikeln röjer en otroligt fördomsfull inställning.

Själv vill jag inte ta ansvar för porrindustring - jag tittar inte på porr, men det verkar ju som om män blir mest objektifierade i porrfilmer. Kvinnor är ju åtråvärda och har ett ansikte i de flesta filmerna, medan männen bara är kropp.

//Fredrik

19 juli, 2005 09:43  
Blogger Zaida said...

Ja, vi har väl olika syn på det. Men jo, jag ställer män som tittar på porr till svars för vad de tittar på. Och jag frågar, varför just sådan kvinnoobjektifierande och kvinnoförnedrande porr?

19 juli, 2005 13:29  
Blogger Ottosson said...

Zaida: jag kan hålla med om att mycke porr håller dålig kvalitet. Porr som koncept (inklusive den "förnedringsporr" som du syftar på) är däremot varken fel, omoraliskt eller kvinnoförnedrande.

Jag upphör aldrig att förvånas över feministernas förmyndarattityd. Både du och jag är nog överens om att en kvinna ska ses som en individ med full bestämmanderätt över sin kropp och sin sexualitet, right?
Om då en kvinna väljer att ställa upp på porr så är det hennes ensak och ingen annans.

Och snacket om objektifiering är bara bullshit. Jag som man kan intyga att jag inte betraktar mina kvinnliga bekanta som objekt eller knulldockor eller vad du vill.

Om du tar åt dig åt att andra kvinnor spelar in porr, så är det ditt problem, du har valt att ta åt dig isf. Män framställs också sterotypt, men inte fan tar jag det personligt, det hade bara varit löjligt.

Slutligen så tror jag inte ett ögonblick på sambandet porr/våldtäckt. För några hundra år sen så var våldtäkt mycket vanligare än idag, och i samma samhälle så var dagens porr helt otänkbart. På den tiden hade dagens porr med all sannolikhet bestraffats med döden.

19 juli, 2005 13:38  
Anonymous Anonym said...

Zaida, i din kommentar så säger du att du ställer män som tittar på porr till svars, medan jag tyckte att det lät som om du riktade dig till alla män.

Sen så lägger du till "Och jag frågar, varför just sådan kvinnoobjektifierande och kvinnoförnedrande porr?"

Är det den "vanliga" porren som är särskilt objektifierande mot kvinnor, eller syftar du på att det finns sån porr?

//Fredrik

19 juli, 2005 15:34  
Anonymous - said...

Hej Zaida!
Jag tycker att det är bra att du tar avstånd från porr men jag känner mig lite träffad eftersom jag själv gillar just den typ av porr du kritiserar.

Jag vill väl bara säga att jag inte har valt att gå i gång just på den typ av porr. Det känns inte speciellt bra efteråt heller. I det förflutna har jag många gånger sagt att det här var sista gången jag kollade på porr men det har aldrig hållt mer än ett par månader. Feministisk porr eller mjukare porr blir jag inte speciellt kåt av. Och om jag ser romantisk sex på tv så mår jag bara dålit eftersom jag själv aldrig har fått upplevelsen av att älska med någon. Jag har inte längre som mål att aldrig mera titta på porr men jag gör det inte lika ofta. Kanske bara nån gång i månaden.
Jag kanske inte är den typ av kille du riktade dig till eftersom jag inte med min person egentligen vill försvara den porr jag tittar på men som sagt en del av mig gillar det.

19 juli, 2005 18:01  
Blogger Zaida said...

Hej Said!

Kul att du delar med dig av dina tankar! Jag tror att dock att det finns ett missförstånd kring feministisk porr. Den behöver inte vara "snäll" eller "gullig" på något sätt. Det kan finnas dominanstema lika mycket där. Det är bara att det sker på ömsesidig respekt.

19 juli, 2005 18:16  
Blogger Emil said...

Vad är det för fel med porr så länge allt går till som det ska? Kvinnorna och männen i filmerna är inte tvingade att ställa upp. De gör det för att det finns pengar att tjäna och varför finns det pengar? Jo för att det finns en väldigt stor målgrupp. Men aktörerna i filmerna blir inte tvingade... även en feministisk kvinna har väl rätt att göra vad hon vill med sin kropp? Hon kanske gillar bli behandlad som en "trasdocka".

Varför ens lägga sig i detta så länge det inte rör sig om frihetsberövande eller barnporr? Låt dem som vill producera porr göra det och låt dem som vill titta på porr göra det!

19 juli, 2005 18:25  
Anonymous Snöfallet said...

"Men jo, jag ställer män som tittar på porr till svars för vad de tittar på. Och jag frågar, varför just sådan kvinnoobjektifierande och kvinnoförnedrande porr?"

hur ska du ha det, män som tittar på porr eller förnedrande porr? och vad anser du om dominanta kvinnor med piskan i högsta hugg? är inte de förnedrande?

jag håller med Ottoson. tvärtemot vad du tror, så uteblir nog många våldtäkter just tack vare att personen i fråga avreagerar sig på egen hand med hjälp av porr. det är inget sammanträffande att många våldtäktsmän har hårda kulturella tabun.

men framför allt; vem är du att döma kvinnor som ställer upp i porr, vilken inriktning den än har? det spelar ingen roll hur förnedrande du upplever det, så länge hon medverkar frivilligt. det finns nämligen avancerade rollspel och S&M, och många (både kvinnor och män) tänder på just att bli förnedrade.

vi är sexuella och ibland aggressiva varelser, om du inte visste det. bättre att leva ut det i fantasin än i verkligheten.

19 juli, 2005 18:32  
Anonymous Snöfallet said...

"Det kan finnas dominanstema lika mycket där. Det är bara att det sker på ömsesidig respekt."

jo, dominanslekar brukar ju gå ut på ömsesidig respekt. det är säkerligen därför man har 'säkra ord' för att avbryta det hela när det går överstyr...

19 juli, 2005 18:36  
Blogger Nisse said...

Man tar sig för pannan! Du gör verkligen ditt bästa för att generalisera och försöka kasta smuts på alla män, som ett sätt att underblåsa dina egna fördomar (som du påstår dig kämpa emot) om oss djur och neandertalare:

"Och nu riktar jag mig speciellt till alla er heterosexuella killar och män. ... Förnedringen. Objektifieringen. Det får er att nå klimax. ... detta porrfluktande och porrfascination är fanimej neandertalsaktigt."

Och inte för en sekund reflekterar du över att ditt eget porrfilmsfluktande bidragit till din förakt- och fördomsfulla inställning till män, såsom mekaniska tjurar och neandertalare (för att nu inte nämna hur manshatarseanserna med Eva Lundgren i Riksdagens andrakammare, som du deltagit i, bidragit till fördomarna).

Det är du som kollektiviserar och får det till att mäns syn på alla kvinnor skulle påverkas av att några få kvinnor låter sig utsättas för hårda men respektfulla tag mot betalning. Samtidigt kollektiviserar du fördomsfullt och skär alla män över en kam när du beskriver oss alla som neandertalare som når klimax av att se någon förnedras.

Problemet ligger alltså varken i porrfilmsindustrin, som till största delen är helt legitim verksamhet, eller oss män, som du inbillar dig får en skev kvinnosyn av porrfilmer, utan problemet ligger helt hos dig och den skeva och fördomsfulla attityd du har mot män och den förmyndarinställning du har mot vuxna kvinnor.

Jag har - ihop med de flesta män - fullkomlig respekt också för kvinnor som till helgen blir behandlade som trasdockor, helt oavsett om hon själv betalar för att bli det eller om någon annan gör det. Om de sedan lyckas få mig att se dem som de objekt för min åtrå, som vissa vill att jag ska se dem som, det är min privatsak.

19 juli, 2005 22:10  
Blogger Carlos Rojas Beskow said...

Vad mesig du var. Jag trodde det skulle göra ont!

19 juli, 2005 22:31  
Blogger Zaida said...

Nä, jag vet. Inte så smärtsamt men ändå ingen BJ.

20 juli, 2005 00:54  
Anonymous Axel Humlesjö said...

Har du läst Porr - en bästsäljande historia?

Utan att vidare kommentera din text undrar jag var du har för analys för kvinnors porrkonsumtion. Kan dessa kvinnor (30 % - man kan aldrig lita på statistiska undersökningar, men de flesta "experter" brukar hävda att det ligger runt 30 %) räknas in i ditt påstående? För dom konsumerar JU exakt samma "kvinnorförnedrande, objektifierande porr som visar "en kvinna användas som en trasdocka under en föreställning som slutar i att otalet män sprutar ner henne"

25 juli, 2005 10:35  
Blogger Zaida said...

MMmm. Jag har aldrig påstått något annat. Men ställ detta i relation till att porrutbudet är begränsat. Den porr som visas på betalkanaler är till den absoluta majoriteten producerad och regisserad av män. Kvinnor har inget val när de vill titta på porr. Alltså går det inte att påstå att ansvaret ligger på kvinnorna här. Huvudansvaret ligger på dem som producerar och regisserar, de som besitter kapitalet - männen.

25 juli, 2005 23:45  
Blogger Carlos Rojas Beskow said...

Vi ses

26 juli, 2005 01:34  
Anonymous Anonym said...

Zaida skrev: "Huvudansvaret ligger på dem som producerar och regisserar, de som besitter kapitalet - männen."

Jaha, och du Zaida har inga stålar alls du då?
Eller så kanske du har, men inte vill satsa dem på porr?
Men då är det ju en fråga om individuella val, och inte alls om strukturer och bjäfs.
Poff - där sprack din fina fantasi om hur orättvist allt är och hur ingen har personligt ansvar.

27 juli, 2005 09:20  
Anonymous Snöfallet said...

"Kvinnor har inget val när de vill titta på porr."

jodå, exakt samma val som alla andra - att se på det som finns, producera eget eller helt enkelt avstå.

"Alltså går det inte att påstå att ansvaret ligger på kvinnorna här."

jo. vill man ha nåt får man skaffa sig det. men jag förstår att du tycker det är bättre att nån annan gör det åt en.

27 juli, 2005 19:55  
Anonymous Vinterbris said...

det är sorgligt att se att du Zaida ger sådan otroligt dålig feedback på den respons du fått på din artikel.

helt ärligt så kan jag hålla med att allternativien till "Kvinnoförnedrande porr" porr är ytterst få, men att skriva att kvinnor inte har något val när de vill titta på porr är ju absurt, påstår du då att män som tittar har mer val?

handlar det inte helt enkelt om att ta bort lite av tabustämpeln från porren, att ge nya dimmentioner till porren och framföralt vinkla den så att det passar båda könen.

nej att gå på så som du gjorde Zaida är dumt och onödigt och åstakommer inget, specielt inte när du inte ens kan svara på kritiken! Jag intreserade mig för denna artikeln för att jag hoppades att någon skulle belysa ämnet på ett neutralt och obejctivt sätt men i stället så får man höra samma gammla vanliga floskler som alltid. fyskämms!

30 juli, 2005 19:09  
Anonymous Maria said...

Håller helt med dig Zaida!

Som jag ser det finns det åtminstone två aspekter av bildpornografi (foto, film)som man kan diskutera: 1) Bildens/filmens budskap, och 2) Livssituationen för de som medverkar i porren.

1)Då nästan all mainstreamporr som finns tillgänglig idag framställer kvinnor som köttklumpar med bröst och fitta och män som känslolösa soldater med falukorvskukar är knappast budskapet någonting annat än en spottloska i ansiktet på den som trodde att kvinnor och män är mänskliga med ett människovärde.Porr är i detta extremt likriktad. Att porren dessutom vänder sig till män är extremt tydligt om man ser till "handlingen": om mannen slickar kvinnan slickar han henne alldeles får hårt (helt fel teknik). Under penetrationen smeker han inte hennes klitoris, någonting som behövs för att de flesta kvinnor skall få orgasm. Han sätter på henne alldeles för hårt bakifrån (kvinnors livmodertapp får stötar i denna ställning, vilket känns mycket obehagligt). Kvinnan får aldrig orgasm. Som kvinna underkänner jag sexet i teknisk bemärkelse. Porren ska skildra sådant som både män och kvinnor njuter av, och ge uttrymme för mångfald: där kvinnan kladdar sitt våta kön runt runt i sin älskades ansikte, där mannen strippar ur sina brandmanskläder medan kvinnan kastar längtansfulla blickar mot hans kön...
Alltså:Ingen Abu Graib-estetik i våra tv-apparter, tack! Mångfald och respekten för människan bör vara grunden.

2) Till skillnad mot en målning eller en erotisk novell skildrar fotot(stilla såväl som rörliga), någonting som faktiskt inträffat i verkligheten. Jag kan måla ett porträtt av ett älskande par, men fotograferar jag ett sådant motiv så kan vi dra slutsatsen att de nakna människorna verkligen existerar, och att de verkligen har varit nakna tillsammans. Män och kvinnor som medverkar i porrfilm prostituerar sig på film - och de gör det för att ni som tittar på porren efterfrågar den och betalar för den. De flesta är tillräckligt intelligenta för att förstå att den som prostituerar sig inte mår bra. Om du hade varit tjejen som blev gruppknullad och sprutad i ansiktet i en lokal på någon plats (i din hemstad t.ex.), hur skulle du må just i det ögonblick som du torkade sperman från ansiktet? Du, som har föräldrar, syskon, kanske flickvän eller pojkvän, gillar en viss maträtt, gråter ibland, skrattar ibland, kan läsa och skriva. Hur mår du när du nu gjort allt det där som man gör när man är med i en porrfilm. Jag skulle nog känna mig död, hård, kall. Varför väljer kvinnor att medverka i porr? Fattigdom är en orsak. Sexuella övergrepp i unga år är en annan. Jag blir så trött på alla som tror att kvinnor själva väljer att medverka i porr. Väljer någon, på fullt allvar, att bli hemlös, narkoman etc.? Den fria viljans problematik är mycket svår, och det här är dessvärre inte platsen för en filosofisk analys. Mitt hjärta blöder när jag ser kvinnorna behandlas såsom de behandlas i sexistisk porr.

Så, alla ni som runkar till bilder där en vuxen, tänkande, kännande, men trasig kvinna står på alla fyra som en ko med baken i vädret medan flera män sätter på henne som om de i själva verket ville slå henne istället för att hjälpa henne upp på fötter, hålla om henne och beklaga det som hon i sitt liv fått vara med om: sluta. Runka gärna, men till vilt och härligt jämställt sex. Väljer du målningar eller erotiska berättelser/sexchattande, så slipper du oroa dig för att någon skall komma till skada.

Den som tittar på porr är en torsk. Flickvänner som kommer på sina pojkvänner med att porrsurfa bör argera kraftigt. Nej, det är inte okej. Och anledningen till det är att mainstreamporren berövar kvinnan hennes männikovärde, och befäster en könsmaktsordning där hon är underordnad. Sluta se mellan fingrarna med mainstreamporrens budskap. Släpp inte in dess förnedringspropaganda överallt i samhället. Börja skriv dina egna sexnoveller istället, eller läs andras på www.senoveller.ws. Där finns något för alla smaker. Och här får också kvinnorna orgasmer...

07 juli, 2006 23:16  
Anonymous Anonym said...

hej porrdiskussionen!

det verkar som om flera av personerna i diskussionen misslyckas med att göra åtskillnad mellan en strukturell nivå och en individuell nivå. som jag förstår zaida så menar hon att män som grupp förtrycker kvinnor som grupp. det blir fel att ta det till en individnivå och tänka: -öhh jag förtycker inte någon och jag är man, eller min vän förtrycker inte kvinnor och han är man. detta eftersom ett påstående om något på strukturell nivå inte behöver fungera på individnivå (men kan förstås mycket väl göra det). dörför behöver man inte inta en defensiv position utan kan som jag "trots att jag är man" ställa mig bakom påståendet: -män som grupp förtycker kvinnor, eller: -det finns en könsmaktsobalans till mannens fördel i dagens svenska samhälle. jag (och judith butler) tror att förståelsen av kön, våra könsidentiteter och vår förståelse av vår kropp är socialt och kulturellt skapad. det vill säga att dynamiska processer som kulturproduktion, kulturtillägnelse, socialisation, social interaktion samt interaktion mellan sociala subjekt och icke-sociala objekt skapar allt det kvinnliga/manliga och sexualitet förstådd som hetero, homo, bi etc. med den här synen på saken ser man att det egna subjektet har stor del i detta köns och sexualitetsskapande, men det är inte allsmäktigt (som maria sa så är det problematiskt att prata om en fri vilja). ser man saken så här blir porr och framförallt feministisk porr mycket intressant. på vilket sätt påverkas porrproduktionen av den könsmaktsordning som finns i samhället och på vilket sätt påverkar porren könsmaktsordningen? reproducerar sexistiskt hetero-porr den rådande sociala/kulturella verklighet där den heterosexuella (vita, ej handikappade, medelålders) mannen står som norm (som människa)? Eller kan en mer progressivt inriktad porrproduktion bryta det reproduktionsmönster som råder nu och föra oss mer jämlika in i framtiden? //Johan

30 oktober, 2006 20:35  
Blogger David said...

Jag vet att det här inlägget är 3 år gammalt men jag bara måste få uttrycka mig ändå. Får hoppas att moraltant Zaida prenumererar på kommentarer.

1. Kvinnor inom porrindustrin och prostitution har de yrken där de i princip alla lägen har minst dubbelt så mycket betalt som männen i motsvarande bransch. De kan välja och välja bort hur de behagar* och chansen att bli ekonomiskt oberoende är stor.
Det finns två branscher feminister skjuter in sig på med sitt hysteriska irrationella hat, vilka två är de?

2. Om du Zaida vill ta del av en viss sorts pornografi med "etiska värderingar" så är du fri att efterfråga sådan pornografi med dina egna riksdagspengar** . Själv så tänker jag fortfarande efterfråga den sortens pornografi som primärt gör mig tillfredsställd; särskilt när pornografin för många, och även för mig, är en tillflyktsort där man för en gångs skull får slippa politisk äcklig jävla korrekthet och bara vara människa.

3. Även kvinnor (för i helvete) tycker om pornografi, och då i lika stor eller liten grad "kvinnoförnedrande"*** pornografi som det skiljer mellan en genomsnittlig man/pojke som tittar på porr och en annan. "porr för kvinnor" har ungefär någonstans mellan 0,5 - 1 procent av marknaden i sitt grepp, detta trots att undersökningar visar att uppemot nästan lika många kvinnor som män tittar på pornografi. Att den yttersta majoriteten av kvinnliga kontaktannonser på sexkontaktsidor efterfrågar partners som har de karakteristiska dragen som manliga karaktärer inom porrindustrin har kan man väl tolka som ett bevis på just detta*.



*
Förutom ifall de är feminister som Zaida, då de har sagt upp sin fria vilja för den stora äran att få vara bitter och "förtryckt". Lyckligtvis är inte alla kvinnor som Zaida.

**som för övrigt stjäls från människor som t.ex jag som inte delar dina värderingar.

*** ett uttryck för en sexuell relation mellan man och kvinna där mannen är dominant och kvinnan undergiven, där förnedringen - påtaglig eller inte - är en del av spelet för att fastställa positionerna mellan könen.

25 januari, 2008 01:05  
Blogger David said...

Maria: Tack även för ditt inlägg. Jag ska leta reda på en film av Gregory Dark nu och let off some steam. Jag hoppas att du varit fattig och blivit "tvingad" att medverka i en p-rulle och att det är just den jag kommer se, jag skulle må bra av det. Hoppas du mår riktigt dåligt i den filmen jag kommer se dig i.

25 januari, 2008 01:10  

Skicka en kommentar

<< Home