söndag, juli 03, 2005

Almedalen börjar svänga


Medan kristdemokraterna hänger upp banderoller i Almedalen sitter miljöpartisterna och har möte på Wisby hotell. Hittills finns följande att säga:

Söndagsvädret: klar himmel, sol och varmt, dvs fem maskrosor.

Politiska aktiviteten:
eftersom politikerna och pr-byråerna kommer idag är det oerhört lugnt. Men det är lite väl lugnt, till och med semesterfolket saknas. Jag ser tillbaka i nostalgi på Almedalen 2002 när Jan Emanuel Johansson varje natt tapetserade Visby med sina personvalsaffischer. En maskros.

Kändisspotting: På båten över igår såg jag Johan Pehrson (fp), ordförande i justitieutskottet och Susanne Linde styrelseledamot i Fi och några journalister. Två maskrosor.

28 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fräscha sajter du länkar till, hörru:

"Nabila - Ya hobbi falastin

palestine one night of many nights,everything was calm
palestine one night of many nights,israel dropped a bomb
palestine one night of many nights,wife dies in her husbands arms
palestine one night of many nights,and still this shit goes on
and whoever thought the jews who themselves been so abused
could do this to other people when they know hwat its like to lose
u talk about reconciliation we dont want it fuck discussions
cuz all your hearts are black and all your words are contradictions
satan crawled up in your mind and said that u ruled
but pain is in my heart and ima make u feel it too
http://nabila.se/yahobbifalastin.html

Det var visst bara hyckleri som vanligt, det där med att du "kämpar för en demokratisk och fördomsfri värld"?
För hej, vissa är fördomsfriare än andra, va? Det är ju ett odiskutabelt faktum att judar har svarta hjärtan och satan i sitt sinne, va?
Så no probs att länka till Nabilas sida, liksom.

03 juli, 2005 22:47  
Blogger Ottosson said...

iofs så betyder inte en länk att man sympatiserar med allt som står på sidan...
Jag håller inte med om varenda ord som står på sidorna i min länklista, långt ifrån.

04 juli, 2005 12:09  
Anonymous Anonym said...

Nå Zaida, vad är det med judehat som är så fräscht och fördomsfritt att du vill länka till det?
Låt höra.

04 juli, 2005 14:18  
Blogger Fredag said...

Ja, skyll på Zaida bara. Ska ni inte mejla Metro istället som faktiskt publicerar Nabilas kolumner lite då och då? T.ex. idag.

04 juli, 2005 14:38  
Anonymous Snöfallet said...

vad får dig att tro att vi inte gör det, Fredag?

05 juli, 2005 01:14  
Blogger Anna said...

man behöver inte hålla med om allt som ksrivs på en sida man länkar till, nabila har skrivit mycke mycket annat som är bra och tänkvärt, bland annat hennes krönikor i metro....

05 juli, 2005 08:31  
Anonymous Anonym said...

Så om man bara har LITE judehat, då är det OK, liksom?
Får man också hata negrer?
Om man hatar dem bara LITE?
Får man knuffa folk nerför trappor?
Om man knuffar bara LITE, då?

Zaida borde kanske ändra mottot till "Kämpar för en nära nog demokratisk och semi-fördomsfri värld med bara LITE antisemitism".

Det vore liksom mindre hyckleri så.

05 juli, 2005 13:28  
Anonymous Snöfallet said...

"Zaida borde kanske ändra mottot till "Kämpar för en nära nog demokratisk och semi-fördomsfri värld med bara LITE antisemitism"."

hahaha klockren!

05 juli, 2005 15:51  
Anonymous Anonym said...

Intressant att märka hur ... intensivt Zaida lyser med sin frånvaro.
Kanske för att det är svårt att försvara antisemitism.

06 juli, 2005 14:23  
Anonymous Igor Videla said...

Zaida...Que bonita fotos!
Tienes que sacer más..!

Saludos Igor,

06 juli, 2005 17:41  
Blogger Zaida said...

Gracias Igor! Saco muchisimos, pero no todos se puede mostrar aqui. :) Hasta luego!

06 juli, 2005 21:19  
Anonymous Anonym said...

Kolla hur Zaida fegar ur ...
Fantastiskt!

06 juli, 2005 23:37  
Blogger Zaida said...

Anonym-snubben: Jag är inte antisemitisten du vill att jag ska vara. Jag hatar inte någon folkgrupp. Chilla.

07 juli, 2005 00:05  
Anonymous petter said...

Anonym-snubben, du är en rabiat idiot. Du kallar Zaida feg men du står inte ens för vem du är... *skratt*

Visa vem du är och var du bloggar istället, så man kan läsa om dina intressanta åsikter.

08 juli, 2005 01:06  
Anonymous Anonym said...

Till skillnad från Petter som enligt egen utsago känner sig "mer hotad av det Bush/Blair står för än av muslimska fundamentalister"
http://www.trancecom.se/blogg/2005/7/7/london.html
så känner jag mig mer hotad av ensamma frånskilda desperat åldrande femöreskonspirationsteoretiker/datanördar än av Bush/Blair.

Bush/Blair har t.e.x. aldrig kallat meningsmotståndare för "rabiata idioter".
Men det klart, vill man sänka hyfsribban, så.

08 juli, 2005 03:22  
Anonymous petter said...

skaffa dig ett liv nolla. börja posta under ett namn så kanske du blir tagen på allvar...

08 juli, 2005 06:52  
Anonymous Anonym said...

Tala om vem man är i kommentarerna till en blogg vars innehavare länkar till texter som den?
"fuck discussions" tycker jag säger allt...

Att sätta ut sitt namn här vore samma sak som att bli nästa Pim Fortyun (mördad av grön aktivist) eller Theo Van Gogh (mördad av folk som de som den här sidan länkar till)

Ni vill inte ha någon att höra motsatta åsikter från. Ni vill ha nya måltavlor.
Med den ideologin är mord inte fel, för det räknas ju liksom inte om det är för en god sak.

08 juli, 2005 13:08  
Anonymous ny anonym-snubbe said...

Zaida påstår att hon inte är antisemit. Jag skulle gärna vilja tro det men hon länkar till och försvarar de som hetsar till de rasistiska mord som är terroristernas medel och syfte.

Den som sjunger att judarna har svarta hjärtan och Satan krälar i deras sinne är fullblodsrasist. Det finns ingen ursäkt. Att en privatperson vill vara anonym är självklart. Hur skulle vi kunna skydda oss. Grov antisemitism är så mainstream nu i vänstern att de inte själva kan se den. Naturligvis är det hat att hungra efter att döda någon.

Laffertys humor:: "When you have shot and killed a man you have in some measure clarified your attitude toward him. You have given a definite answer to a definite problem. For better or worse you have acted decisively. In a way, the next move is up to him."

08 juli, 2005 13:43  
Anonymous JohannaV said...

Till Zaida,

gäller den rättvisa och demokratiska värld du säger dig kämpa för inte judar?

Tydligen inte.

så när du nu ändå länkar till rassen Nabila Abdul Fattah kan du väl också lägga till Nationaldemokraterna och Radio Islam?

08 juli, 2005 16:20  
Anonymous John Doe said...

Att judehat är helt okey i extremvänstern...So what else is new? Det enda goda med detta är att Miljöpartiet visar var de står. Och de står på fel sida!

08 juli, 2005 19:15  
Anonymous Tim said...

Jag håller med Johanna m.fl ovan. Det är tragiskt att du inte kan inse att du bidrar till att legitimera hat, Zaida.

08 juli, 2005 20:22  
Blogger Zaida said...

Eftersom så många engagerat sig i vilken musikartist jag länkar till på min blogg tänker jag skriva några rader om detta. Musik är ingenting som är svart och vitt, precis som livet. 50 cent sjunger om att knulla oskulder och Destiny's Child om att tjejer som haft sex innan äktenskapet är smutsiga. Det finns musik som vi vardagligen lyssnar på som innehåller avskyvärda textrader, men som vi ändå diggar med i.

Jag har inte länkat till Nabila därför att hon skrev den textraden om judar, jag har länkat till henne därför att hon är en duktig musiker. Och idag är unga tjejer som musiker en bristvara i Sverige.

Om man ska döma en människa för vilken artist hon eller han länkar till då har vi kommit oerhört långt i Bush-retoriken. Jag länkar inte till folk därför att jag står bakom allt de gör. Då skulle jag aldrig kunna länka till någon.

08 juli, 2005 22:38  
Anonymous Anonym said...

Zaida skriver: "Musik är ingenting som är svart och vitt, precis som livet."

Så det finns inget absolut rätt och absolut fel?
Antisemitism och judehat är inte ALLTID, i ALLA situationer förkastligt?
I bland kan du liksom förstå det, är det så?
Kanske lite hålla med?

Zaida skriver: "50 cent sjunger om att knulla oskulder och Destiny's Child om att tjejer som haft sex innan äktenskapet är smutsiga."

Och Nabila sjunger om hur judarna har svarta hjärtan och satan i sina sinnen - du ser absolut ingen skillnad?

Zaida skriver: "Det finns musik som vi vardagligen lyssnar på som innehåller avskyvärda textrader, men som vi ändå diggar med i."

Där tror jag du ska vara väldigt försiktig med att upphöja dina preferenser till allmängods. Personligen hör jag t.ex. inte till dom "vi" du påstår att otvunget i vardagslag diggar musik med avskyvärda textrader. Sjunger mina artister om hur de hatar judar och vill tillfoga dem smärta är de inte längre mina artister.

Zaida skriver: " ... idag är unga tjejer som musiker en bristvara i Sverige."

Så om en ung blond tjej sjunger vit makt-musik där hon hatar judar lika mycket som Nabila, då länkar du till henne också, va? Så länge hon är duktig musiker? Inget är ju svart eller vitt i livet?

Zaida skriver: "Jag länkar inte till folk därför att jag står bakom allt de gör."

Vore du intellektuellt ärlig skulle du inse att det där är en undanflykt. Naturligtvis behöver du inte stå bakom allt människor du länkar till gör.
Det enda du däremot BEHÖVER göra för att uppfattas som hederlig, är att ta avstånd från dem när de gör fel.

Men det vägrar du.

Hur redneck är inte det - typ Right or wrong, my country.

Kanske det kunde vara din slogan i stället för ljuget om hur du kämpar för "en demokratisk och fördomsfri värld".

Hur kan det vara demokratiskt och fördomsfritt att försvara hat?

08 juli, 2005 23:48  
Blogger Alicio said...

Instämmer med föregående talare. Ditt resonemang, Zaida, skulle kunna användas om nazistmusik också.

Nu har du informerats om vad du länkar till. Nu är det upp till dig att agera eller att ignorera.

Du kan inte säga att du inte visste i alla fall.

09 juli, 2005 00:44  
Anonymous JohannaV said...

Zaida,

tror du inte att det som hände i Tyskland inte kan hända här heller? Då som nu fanns det folk som banade vägen för nazzar av Nabilas sort - samt sådana som tog avstånd. Du har hittills valt att bana vägen for ondskan. Kanske du bara var okunnig om var Nabila stod för? Det är inte det jag dömer dig för. Men att du nu, när du vet vad för en människa Nabila är, väljer att fortsätta att länka till henne samt än värre försvara henne, det kan jag inte förlåta så lätt.

Man döms efter det sällskap man väljer att vara med. Så är det. Väx upp.

09 juli, 2005 13:09  
Anonymous Anonym said...

Så var det som vanligt, judehatet är något defust, något som inte bara är svart eller vit,

fan ta avstånd eller står för rasismen .

10 juli, 2005 17:14  
Anonymous ny anonym-snubbe said...

Nabila: Judarna har svarta hjärtan och Satan krälar i deras själ.
Zaida: Vilken skicklig musiker!

Ingenting i de svenska tidningar som idag finns kvar kom för sextiotalet år sedan närheten av det vi tyvärr idag får höra från vänsterhåll. Att avvisa väl befogad kritik mot antisemitism som Bush-retorik eller islamofobi eller andra vanliga kodord eller "det är bara en sång" visar bara på förstockning.

När Zaida inser det oerhörda i vad som sker och det ansvar som faller just på henne kommer hon att kunna bli en del av lösningen. Tills dess är hon tyvärr, som allt för många andra, en del av problemet.

11 juli, 2005 14:58  
Blogger anja said...

Anon har rätt. Zaida borde skämmas för sina rasistiska länkar.


''nabila har skrivit mycke mycket annat som är bra och tänkvärt...''

Även national-demokrater skriver ibland mkt annat som är bra och tänkvärt.

20 juni, 2006 13:35  

Skicka en kommentar

<< Home